18 Ağustos 2013 Pazar

Gıda Sektöründe Yeni Bir İşletme İçin

GIDA SEKTÖRÜNDE YENİ BİR İŞLETME İÇİN:

Gıda sektöründe yiyecek-içecek sektörünün gün geçtikçe gelişerek karlılığı simgelemesi, bu sektördeki gelişimlerin hızlanmasına ve yatırımcıların artış göstermesiyle beraber rekabet koşullarının yoğunlaşmasına neden olmuştur. Bu yoğunluk sektöre kimi zaman olumlu bazı zamanlarda ise olumsuz olarak etkisini sürdürmüştür. Gıda sektörüne yapılan yatırımların aslında resmi devlet kurumları tarafından belirli standartlara ve yasal yükümlülüklere tabi tutulması bu anlamda en doğru çözüm olacaktır. Kanuni anlamda bir çok standart çalışmalar devletin resmi kurumları tarafından belirlenmiş olsa da maalesef bir çok önemli detay uygulamaya konulamamıştır. Daha sonraki bölümlerde sizlere bu konuyla ilgili detaylı bilgiler sunmaya çalışacağım.
Şimdi gıda üzerine yeni bir işletme kurmak amacını taşıyan ama ne yapacağını bilmeyen, karmaşık duygulara sahip yada nereden ve nasıl başlamalıyım diye kendine sorular soran yatırımcılarımıza yardımcı olabilmek umuduyla önerilerimi sunacağım.


Bir işletmenin oluşumu, o işletmenin kurulacağı lokasyonun ürünü olmalıdır. İşte bu yüzden işe lokasyon değerlendirmelerinden başlamanız gerekiyor.
LOKASYON DEĞERLENDİRMELERİ
Yeni kurulacak müesseseniz için vereceğiniz en önemli karar lokasyondur. Peki nedir bu lokasyon dediğimiz? Lokasyon aslında Türkçede lokalizasyon olarak  var olan bir kelime olmasına ve aslında şu anda üzerinde durmaya çalıştığımız konuya en uygun anlamı yüklemesine rağmen lokasyon olarak dilden dile dolaşmaktadır. Türkçe ‘kuruluş yeri seçimi’ anlamına gelmektedir. Fakat başka bir görüşte Lokalizayon, kelime anlamı olarak yerelleştirme demek olup, yabancı kaynaklı bir ürünün, hizmetin ya da projenin, hedef ülkenin diline, o dilin kullanılış özellikleri, ülkenin kültürü, gelenekleri, sosyal koşulları göz önüne alınarak dönüştürülmesini ifade eder. Fakat anlamlar arasındaki kültürel farklılığa ya da algı olgusuna vurgu yapmaz. Aslında yabancı kaynaklı bir ürün olması durumunda Türkçede ki anlamıyla yakınlığı açıkça görülmektedir. Fakat yine de tam anlamı budur dememiz mümkün değildir.
                   Dilden dile dolaşan lokasyon kelimesinin tarihçesine baktığımızda İngilizce kökenli bir kelime olduğu söylenir fakat Fransız dilinde de bu kelimenin yeri bulunmaktadır. İngilizce’ de location olarak geçen lokasyon kelimesi Türkçe’ de  mahal, yer, konum, mekân, mevki; iskân, sakin olma; hukuki anlamda kiraya verme anlamına gelmektedir. Fransızcada yine location olarak yazılan bu kelimenin anlamı kiralama ve kira olarak geçmektedir.
                      Sonuç olarak konumuza göre bu kelimeyi en doğru şekilde hangi çeviriyi ve anlamı göz önünde bulundurarak kullanmalıyız diye düşünürsek tabii ki Türkçe anlamı olan ^Kuruluş yeri seçimi^ çok daha uygun olacaktır.O zaman  kuruluş yeri seçimi yani sektör diliyle lokasyon değerlendirmesi üzerine çalışmalara başlamanın  tam zamanı.

LOKASYON BELİRLENİRKEN DİKKAT  EDİLMESİ GEREKEN ANA UNSURLAR:

1.       Bölgenin iş hacmi ve rakip analizleri:
·         Bölgede bulunan rakip yada yan rakip statüsündeki kurumlar detaylı bir şekilde incelemeye alınmalı ve ayın belli günlerinde periyodik farklı öğün saatlerinde kontrole tabii tutulmalıdır.
·         Bu kuruluşların yoğunluğunda ortaya çıkan olumsuzluklar, eksiklikler belirlenmelidir.
·         Rakip kuruluşların mümkünse ciroları hakkında bilgi edinilmelidir. Bu ciroların saat dilimlerine göre sınıflandırılması şansını yakalayabilirseniz elinizde çok faydalı bilgiler olduğunu daha sonraki etaplarda anlamış olacaksınız.Fakat bunu sıcak gözlem ve temas yoluyla da tespit etmeniz mümkündür.
·         Bölgede sektörünüz içinde bulunan tüm müesseselerin detaylı listesi hazırlanmalı menüsünden cirolarına, dizaynından servis özeliklerine, oturum kapasitesinden hitap ettikleri kesimin kişisel tercihlerine, kuver ilavelerinden ürün fiyatlarına kadar   tüm ayrıntılar incelenmelidir.

2.       Bölgenin ekonomik durumu:
·         Bölgenin ekonomik durumu incelenirken dikkat edilmesi gereken en önemli hususlardan biri bölge nüfusunun gelir düzeyidir.Gelir düzeyinin belirlenmesi lokasyon belirlenmesinin hemen ardından işletmenizin tüm yeni oluşturulacak olan birim ve detaylarında (menü,fiyat, dizayn vb) etkisi kaçınılmaz olacaktır.Hatta bu durum üzerinden işletmenizin ana üniter yapısı şekil alacaktır.
·         Ekonomik faktörler incelenirken ele alınması gereken konular; yakın çevrenin ekonomik gelişimi, ya da diğer bir deyişle bölgenin ilerleyen, sabit, veya gerileyen bir gelişme özelliğine sahip olması, nüfusun yıllık gelişimi, gelir kaynakları (bölgedeki endüstrilerin sayısı, nüfusun gelirinin sabitliği, kişi başına düşen ortalama gelir miktarı), demografik faktörler (nüfusun yüzde olarak aile, çocuk, genç ve yaşlı olarak dağılımı), bölgedeki işsizlik oranı, yiyecek hizmetlerinden faydalanan örgütler, kurum ve kuruluşlar, nüfusun yiyecek-içecek tercihleri (mahalli yiyecekler, etnik yiyecekler, farklı mutfakların karması) gibi konulardır.
3.       Bölgenin fiziki özellikleri:
·         Bölgenin diğer bölgelere ulaşımı ve ve diğer bölgelere göre tercih sebebi olabilecek artı özellikleri incelenmelidir.(Avm, iş merkezleri, resmi daireler, bankalar,yapıların mimari şartları vb.)
·         Bölgede olabilecek yatırımcı destekli inşaat, yol vb, çalışmalar hakkında ön bilgi sahibi olunmalıdır.
İşte yukarıda bahsetmiş olduğum çalışmalar yapıldıktan sonra yeni bir etap bizler için başlıyor demektir. Yeni etabımızda ise tüm bu değerlendirmeler ve analizler göz önünde bulundurularak işletmenin kurulması için bölge seçiminden sonra esas işletmeyi kuracağımız yer seçimine nasıl karar vermemiz gerektiğini vurgulayacağız.

İŞLETME İÇİN DOĞRU YER SEÇİMİ:



             Kurulacak olan müessesenin lokasyon değerlendirmeleri yapıldıktan sonraki etap, menü ve hitap edeceğimiz müşteri kesimini içermektedir. İşte bu noktada işin gerçek yüzü daha çok ortaya çıkacaktır. Eğer hitap edeceğimiz müşteri portföyünü belirlediysek; bu menümüzü ve fiyatlarımızı da belirlemişiz demektir. Paralel olarak mekanımızın konsepti de belirlenmiş demektir. Geriye kalan nedir peki? Geriye kalan tek önemli nokta ise işletmenin yerinin doğru olarak belirlenmesi. İşletmenin yerinin doğru olarak belirlenmesi için ilk önerim özel bir danışman bulmanızdır.Eğer danışmanı nereden bulacağım yada ben kendi işletmemin yerine karar veremezmiyim diyorsanız; ileri ki zamanlarda sizlere sunacağım işletme için doğru yer seçimi başlıklı yazımı okumanızı tavsiye ederim.


Danışmanlık için başvurabileceğiniz firmalar:
http://piarestarch.com/

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder